Thursday 11 April 2013

siMpulan OOhh BahaSa Oohh UPM

Assalamualaikum kome-kome semua.
Minggu lepas saya mendapat tugas untuk menceritakan tentang makna peribahasa melalui gambar. menarik bukan? sangatttt menarik..haha. Ini di antara pengalaman yang tidak mungkin akan saya lupa kan sepanjang saya belajar di UPM.( kredit to Dr. Notts).
Sebelum ini tak pernah pun terfikir akan mendapat kerja sedemikian rupa. Sangat-sangat teruja semasa proses pembuatan projek simpulan bahasa ini. (projek katanya).hehehehe..
Pada mulanya, semasa di dalam kelas BBM3410, kami diminta untuk menyediakan lebih kurang 12 jenis simpulan bahasa. Masing-masing menjadi kelam kabut kerana ingin memikirkan simpulan bahasa yang ingin dipilih supaya tidak sama dengan kumpulan lain. phewww..nebes pun ada jugak waktu ni. sabar je lah..pengalaman semua ni. ^^.

Selepas itu, bermulalah pengembaraan kami dalam melakonkan watak-watak bagi menampakkan makna setiap peribahasa tersebut. Nak kata susah pun tak, nak kata senang pun tak. Yang paling tertanya-tanya, " agak-agak Dr paham tak ni? Dr tau tak ni" huhu

Makan masa berhari-hari jugak la nak siapkan kerja ni, nampak je simple tapi mencengkam otak jugak beb. huhu. Walau apapun, saya akan masukkan semua pengalaman ni dalam list pengalaman manis dalam kamus hidup saya. Sejujurnya, melalui kelas ini saya banyak mempelajari banyak benda atau perkara yang sebelum ni saya tidak pernah terfikirkannya. ^^

Jom kita tengok gambar untuk simpulan bahasa. (terdetik di dalam hati nih.."agak-agak awak-awak semua paham tak?" hehehe)

                                                               Mati katak


                                                                  Haji Bakhil




                                                            Kupu-Kupu Malam





                                                                  sarung nangka
                                                                     Anak Emak









                                                                    Ni anak ikan neh..hehe





                                                                   Pekak Badak


hehe..semoga terhibur... ^^V




No comments:

Post a Comment